EN

تیغه دکتر بلید

تیغه دکتر بلید

تیغه دکتر بلید
تیغه دکتر بلید
معرفی تیغه دکتر بلید و کاربرد آن در صنعت :
1-تیغه دکتر بلید Doctor Blade چیست ؟

تیغه دکتربلید وسیله ای است که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار میگیرد. تیغه داکتر بلید یا دکتر بلید اجازه میدهد که یک مقدار ثابت و دقیق از مرکب به سطح آنیلوکس و یا سیلندر گراور منتقل شود.درحقیقت تیغه داکتر بلید با انتخاب زاویه صحیح قرارگیری نسبت به سیلندر گراور و یا آنیلوکس ، تمامی رنگ اضافی را از روی آن پاک می نماید. مرکب پاک شده به مخزن ذخیره مرکب باز گردانده میشود.

سلامت تیغه هدایت مرکب ارتباط مستقیم با کیفیت چاپ و انتقال بهینه مرکب به سطح چاپ شونده دارد. که نیاز به کنترل کیفیت و متناسب بودن تیغه با نوع مرکب و همین طور وضعیت قرارگیری آن در بهترین موقعیت می باشد.

جنس تیغه های doctor blade غالباً از آلیاژهای فولاد-کربن بوده و این موجب می گردد که علی رغم تماس دائمی با سیلندر گراور و یا آنیلوکس، اصطهلاک و خوردگی کمی بر روی آن ایجاد کند. که این یکی از  مهم ترین مزیت تیغه ­های دکتر بلید به حساب می آید.

ساختار متالوژِی و پراکندگی کاربید به جهت سایش یکنواخت و آهسته تیغه به موارد زیر بستگی دارد:

  • ترکیب شیمیایی خالص
  • اندازه کوچک کاربیدها
  • تراکم بالا
  • عدم وجود ناخالصی
  • پراکندگی خوب کاربید در بافت فولاد
  • ساختار متالوژی تمایز نیافته
2- سایز و اندازه تیغه دکتر بلید:

تیغه های دکتر بلید در طیف گسترده ای از اندازه ها و متریال ها تولید می شوند. ضخامت تیغه های فولادی بسته به نوع کاربرد، بین 0.065 تا 0.340 میلیمتر متغیر است. و عرض تیغه ها هم از 10 تا 60 میلیمتر در دسترس میباشد. مگر در موارد خاص و خارج از استاندارد که در عرض های سفارشی نیز تولید میگردد. در برخی موارد بسته به ساختار مکانیکی دستگاه و موادی که کوت میگردد از تیغه های دکتر بلید پلاستیکی نیز استفاده میگردد. ضخامت این تیغه ها از 0.35 تا 2.00 میلیمتر و عرض آنها از 20 تا 50 میلیمتر متغییر میباشد.

3- زاویه قرارگیری تیغه ها نسبت به سطح آنیلوکس و سیلندر گراور : 
  • روش Forward Metering :  در این روش تیغه به سطح آنیلوکس فشار میاورد و اضافی مرکب را به تشت مرکب برمیگرداند. در این روش به تیغه دوم احتیاجی نیست. این روش در چاپ روتوگراور نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
  • روش Revers Metering : در این روش تیغه مرکب روی سطح آنیلوکس را جمع آوری می کند. این روش میتواند تک تیغه ای باشد. و مرکب اضافی را به داخل تشت مرکب برگرداند و یا اینکه بصورت دو تیغه ای باشد و مرکب در داخل چمبر یا محفظه مرکب بماند. از این سیستم در آنیلوکس های سرامیکی استفاده می شود. روش ریورس بر خلاف سیستم فوروارد احتیاج به بازوی پنوماتیکی برای جابجائی تیغه ندارد ولی در این سیستم نمی توان زاویه تیغه را تغییر داد. سیستم Revers Metering بهتر سطح آنیلوکس را تمیز می کند.
4- انواع لبه در تیغه های داکتر بلید :

در تیغه های دکتر بلید به نوک تیغه که از ضخامت پایین تری برخوردار است لاملا LAMELLA گفته میشود. انواع لاملا در تیغه های دکتر بلید به شرح زیر میباشد:

  • لبه لاملا استاندارد –  SC LAMELLA
  • لبه لاملا آینه ای – WING LAMELLA
  • لبه خمیده بلند – BEVEL
  • لبه گرد – N ROUND EDGE
انواع لاملا در تیغه داکتر بلید
انواع لاملا در تیغه دکتر بلید
5-تیغه داکتر بیلد با لاملا آینه ای یا  WING LAMELLA :

تیغه دکتر بلید با لاملا پهن و آینه ای شکل نسل جدید تیغه های دکتر بلید میباشد که با تکنولوژی روز دنیا تولید شده است . انحصار و ابداع ساختار لاملا آینه ای یا همان WING در اختیار شرکت C.B.G ایتالیا میباشد. اگر این نوع لاملا را بخواهیم با سری استاندارد آن مقایسه کنیم. پی خواهیم برد که فشار پشت تیغه دکتر بلید در کل پهنای لاملا که عریضتر میباشد پخش شده لذا در مقایسه با لاملا استاندارد به فشار استاتیک کمتری نیاز خواهد داشت . با پایین آوردن فشار پشت تیغه دکتر بلید هم عمر تیغه افزایش میابد و هم سیلندر گراور و آنیلوکس استهلاک کمتری خواهد داشت. تصویر زیر گویای بهتری برای مقایسه نوک استاندارد با نوک WING لاملا میباشد.  

لاملا آینه ای - WING Lamella
لاملا آینه ای - WING Lamella
لاملا استاندارد-SC Lamella
لاملا استاندارد-SC Lamella
 6- چمبر داکتر بلید چیست ؟ 

 چمبر داکتر بلید یکی از جدیدترین پیشرفت‌های سیستم مرکب دهی در چاپ فلکسو میباشد. در این سیستم یک محفظه یا مخزن داریم که همان چمبر است و دو تیغه فلزی یا پلاستیکی  داریم که به آنها تیغه داکتر بلید گفته می‌شود .

در این سیستم مرکب دهی، درون چمبر بوسیله پمپ از مرکب پر می‌شود . این سیستم از سمت جلو به آنیلوکس متصل است و این دو تیغه که محل اتصال این سیستم به آنیلوکس هستند وظیفه جمع آوری مرکب اضافی از روی سطح آنیلوکس به صورت یکنواخت را دارند. به این روش مرکب دهی و تنظیم حجم مرکب انتقال یافته سیستم چمبر داکتر بلید می‌گویند. در دو سر چمبر دو قطعه اسفنجی ، وظیفه جلوگیری از ریزش مرکب از دو طرف محفظه را دارند.

در واقع میزان انتقال مرکب بوسیله ال‌پی‌ای LPI و ولوم آنیلوکس مشخص می‌شود ولی این تیغه دکتر بلید است که این مقدار را تنظیم می‌کند و اجازه نمی‌دهد انتقال مرکب از این مقدار مشخص شده توسط آنیلوکس کمتر و یا بیشتر شود.

چمبر دکتر بلید که در چاپ فلکسو گراور استفاده میشود.
چمبر دکتر بلید که در چاپ فلکسو گراور استفاده میشود.
تیغه دکتر بلید و چمبر در چاپ فلکسو
تیغه دکتر بلید و چمبر
7- معرفی شرکت C.B.G ایتالیا تولید کننده انواع تیغه های داکتر بلید :

شرکت C.B.G ایتالیا بیش از 90 سال است که طیف گسترده ای از تیغه های دکتر بلید را به صنایع مختلف ارائه میکند.

این شرکت با تجربه بدست آمده در طی این سالها همواره توانسته است دانش خود را بالا ببرد. با هزاران برنامه کاربردی و تحقیقات مداوم در مورد مواد بکار رفته در تولید مطالعات خود را تکمیل نموده است. و نتیجه این مطالعات منجر به بهبود مداوم کیفیت محصولات تولیدی انجامیده است.

8- مزیت تیغه های داکتربلید C.B.G در مقایسه با دیگر برندها :
  • کیفیت ماندگاری و پایداری کاملا” رضایت بخش 
  • عدم رساندن آسیب به سیلندر و آنیلوکس
  • وضوح چاپ عالی تحت همه شرایط 
  • ساختار فلزی کاملا استاندارد 
  • فرسایش تیغه یکدست و کند 
  • طول عمر بالا
 
نمایندگی تیغه دکتر بلید C.B.G
نمایندگی تیغه دکتر بلید C.B.G

 اتوماسیون کاوان نماینده رسمی شرکت C.B.G ایتالیا در ایران میباشد. این شرکت با تکیه بر تجربه چندین ساله موسسین این مجموعه در صنعت چاپ و بسته بندی افتخار دارد تا در خدمت دست اندر کاران چاپ کشور عزیزمان ایران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *